Be You!


Jag kunde inte låta bli att reservera Isabella Löwengrips (aka Blondinbella) bok Egoboost! för ett tag sen. Var lite nyfiken på boken och idag kunde jag hämta den. Boken vänder sig till unga tjejer och handlar om att ta hand om sig själv, att tycka om sig för den man är trots alla dumma komplex som man kan tyckas ha. Jag är inte något jätte fan av just Blondinbella men den här boken har hon lyckats bra med. Riktigt vettiga tankar och åsikter måste jag säg. Som hon skriver "Men jag skulle vilja säga att en tjej utan självkänsla är precis lika strandsatt i sitt eget liv. För man kommer ingenstans om man inte tror på sig själv (..) Kom ihåg att du är den viktigaste personen i ditt liv!"

Jag tycker det är så otroligt synd att se alla tonåringar (och även folk i andra åldrar) som oroar sig över sånt som egentligen är oviktigt. Det är ju egentligen inte livsviktigt att stå i trekvart och göra i ordning sig för att kunna (vilja) gå ut. Eller att må dåligt över finnar/tjocka lår osv som om hela livet hänger på det. Jag har själv haft mina komplex (vem har inte haft det?), och fått kämpa med en del saker. Men trots det så har jag alltid haft en inre trygghet, en tro på att allt alltid ordnar sig till slut. Ett exempel på komplex som jag har haft är det här med finnar. Jag har inte direkt den bästa hyn och det är något som jag har haft ett komplex över. Att gå osminkad var det inte tal om ett tag. Men de senaste åren har jag börjat att tänka "vad gör det egentligen att folk ser att jag har finnar? Det är ju inte så att jag är den enda på jorden som har det. Om de nu lägger märke till det så skitsamma, då gör de väl det! Jag är jag. Visst är jag inte perfekt men jag är mig själv och det är det viktigaste". Visst finns det fortfarande dagar då jag önskar att jag hade en hy som var helt slät och fin men nu är det ju så här det är.

Att våga vara sig själv i en värld där det finns så många krav, det tycker jag är starkt!



Du är vacker precis som du är med alla skavanker. Ingen är perfekt.

Kommentarer
Postat av: samira

Håller med. Den är riktigt bra och varje ung tjej borde få chansen att läsa den:)

2010-12-10 @ 18:32:56
URL: http://dittlivdittval.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0