Att uppleva med våra sinnen


Idag har det varit en rolig dag! Vi hade en "redovisning" av estetikbegreppet som vi har diskuterat i vår basgrupp. Men någon traditionell redovisning var det inte direkt, vilket var skönt. Vi fick istället diskutera och rita vårt glas fyllt med estetik. Kanske låter lite flummigt men det var annorlunda, roligt och även lärorikt.

Pedagogiskt drama stod även på schemat idag. Jag gillar det ämnet och vi har en väldigt bra lärare så det lektionerna brukar alltid bli roliga. Idag jobbade vi mycket med våra sinnen. Bland annat så fick vi sitta tre och tre. En av oss fick sitta i mitten, de andra vid sidan om. Den i mitten skulle därefter lyssna medan de andra två satt och berättade en varsin historia - samtidigt. Det blev ordentligt kaos i hjärnan när de satt vid ett varsitt öra och pratade som om det gällde livet. Hjärnan stängde av, det gick verkligen inte att lyssna, ta in och komma ihåg vad berättelserna handlade om. En tanke som uppkom i vår grupp är att om vi tycker det här är jobbigt - hur jobbigt är då inte för de som har olika diagnoser som exempelvis adhd och andra diagnoser där de tar in så många olika uttryck och röster på en och samma gång varje minut, varje dag. Hur svårt är det inte för dem att hänga med i förskolan och skolan? När man själv fick en glimt av hur det kan vara så förstår man på ett annat sätt hur det jobbigt det måste vara, att inte kunna sortera bland allt som man tar in.

Har även tillbringat tid på sjukhuset, på röntgen, med min syster idag. Hon skadade handleden på gympan i skolan idag. Vi trodde först att den var bruten, men som tur så var den bara stukad. Det är otur bara att det är den högra handen, då hon är högerhänt.

Imorgon är jag ledig från skolan men jag ska ägna dagen åt att plugga. Vi har det första litteraturseminariet nästa vecka vilket gör att en hel del böcker behöver läsas och skrivas om. 

To do list 
- Plugga och läst klart åtminstone två böcker imorgon. Det är stenhårda puckar som gäller nu!
- Lämna böcker till en tjej som ska låna ett par stycken.
- Förhoppningsvis har en skolbok kommit så att jag kan hämta den på biblioteket.
- Skicka bilder till de andra i basgruppen, om nu inte datorn tjabbar för mycket med mig.
- Plugga körkortsteori (om jag nu orkar efter allt det andra pluggandet)
- Popcorn och kanske en film på kvällen.

Oj, den här fredagen såg ju väldigt rolig ut nu när jag har radat upp allt. Men det är lika bra att ta tag i det så jag inte sitter dagen före med alla böcker och tokläser!


Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0