The Childhood


Idag har jag haft bild hela dagen, dock inte någon längre lektion utan endast från 9-11.30. Vi testade olika sorters kritor, såsom oljepastellkritor. Målade även på ett stort papper med hjälp av olika sorters ovanliga redskap. Vi använde oss av bland annat diskborstar, svampar och även våra händer!

Jag läste nyss ett mejl på vår first class där vår dramalärare bad oss att ta med oss en leksak från vår barndom till nästnästa gång. Jag började genast fundera kring vad jag ska ta med mig, det finns ju en del liggandes här hemma. Men jag är ganska säker på vad jag ska ta med mig. Det är en liten krabat som har följt med mig under större delen av min (och även min systers) barndom. Om datorn tillåter så kan jag visa en bild någon dag! :)

När jag ändå var inne på att fundera på gamla leksaker så började en massa minnen att dyka upp. Som när jag och mina kusiner lekte hemma hos farmor och farfar. De har en massa granar på deras tomt och det var ett härligt ställe att leka kurragömma på när man var liten. Vi är nästan lika gamla, det skiljer inte många år emellan oss, så vi hade väldigt roligt tillsammans då jag var liten. Det var även många sommarlov som jag tillbringade hemma hos farmor och farfar pga av de små hundvalparna som de födde upp. Små söta taxvalpar. Att hålla reda på fem stycken små busiga valpar på en stor gräsmatta är inte så lätt ska jag säg!

Även fast det skiljer sex år emellan mig och min syster så har vi haft väldigt roligt tillsammans. När jag var ja..upp till 12årsåldern så brukade vi anordna uppträdanden hemma för mamma och pappa. Vi mimade och klädde ut oss och hade shower. Det var väldigt uppskattat och vi har det t om inspelat haha. Roligt att titta på nu i efterhand.

Och kojorna...dessa underbara, härliga kojor. Som jag och ett par andra tjejer här där jag bor byggde och lekte i dem. När jag var runt 9 år så fick jag och två andra tjejer överta en koja från ett par äldre killar och tjejer. Den var riktigt fin, en stor koja med tak, fönster och en liten damm utanför. Oj, vad stolta vi var och vilken ära att just vi blev utvalda att överta den! :P

I skolan har vi pratat en del om att det oftast syns i leken vad barnen har upplevt, hört eller sett på te x tv. Att barnen bearbetar det. DET kan jag säg att vi gjorde. Vi spelade upp scener ur sånger som Fantasi, Carola-låtar eller ur filmer som Pocahontas. Jag och en tjej skapade t om en lek som utgick ifrån filmen Askungen. Den var riktigt avancerad och den lekte vi under många år.

Det är riktigt roligt att se tillbaka och minnas sånt som hände för flera år sedan. Jag är glad för alla minnen, vilken fantasi man hade! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0