If you don't reach for the moon you can't follow the stars

Det har varit lite tomt i kategorin om böcker så här kommer en lista som jag hittade på en blogg som jag tyvärr inte minns namnet på.


Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Vad svårt. Jag hade velat hoppa in i många böcker, en del har så härliga omgivningar eller spännande historier. Men när jag var liten, ungefär 10-11 år då Harry Potter-böckerna precis hade blivit populära, så hade jag mer än gärna besökt Hogwarts och lärt känna alla härliga karaktärer. Eller kanske besöka soliga Sweet Valley i Francine Pascals Tvillingserie? Det finns många härliga böcker!

Vilken bok ska du börja på härnäst?
Just nu håller jag på att läsa Främlingen av Diana Gabaldon som är den första boken i en serie på hittills sju böcker (om jag inte minns helt fel). Jag väntar på att nummer två ska gå att hämta på bibblan, så troligtvis blir det väl att jag börjar på den sen!

Hur får du oftast boktips?
Numera får jag oftast boktips genom olika bloggar eller genom att helt enkelt gå runt och kolla på bibblan.

Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Av de böcker jag har hemma? I så fall får det väl bli någon bok som jag aldrig har orkat ta mig igenom men som fortfarande ligger kvar här hemma. Kanske den otroligt tjocka Sagan om ringen boken (alla tre i en). Jag älskar filmerna men boken har jag aldrig orkat läsa klart.


Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Såna frågor är ju otroligt dumma, hur ska man kunna välja? Det beror ju helt på humör och vad man är sugen på att läsa just då. Men Camilla Läckbergs böcker är ju en stor favorit. Varför? För att man kan läsa dem om och om igen. Fast det finns ju väldigt många fler, däribland den fina Twilight-serien. Fast nu nämner jag ju i och för sig bara serier och inte endast en bok, haha!


Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
I så fall hoppar jag nog in i Jenny Han's Ingen sommar utan dig och snor Jeremiah från Belly. Eller kanske jag dyker upp i Francine Pascals tvillingserie (som var en av mina favoritböcker när jag var yngre) och umgås med Elisabeth Wakefield i en härlig high school-miljö.


Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
I så fall tar jag nog bara en författare ur mängden eftersom jag har så svårt för att välja ut en favorit. Det får bli Cathy Hopkins och i så fall hade jag frågat henne om hon inte kan skriva fler böcker i sin Killar, kompisar-serie!

Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Kanske något om relationer eller en deckare? Äsch, jag vet inte.

Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Fler böcker om att våga drömma och uppnå sina mål kanske.

Finaste budskapet från en bok du har läst?
Sånt är så svårt. Böcker som höjer ens självkänsla eller böcker som man får en varm känsla i magen av är fina tycker jag. Eller såna där som man går runt och tänker på väldigt länge. Sen kan jag inte riktigt säg en bok sådär, det finns många!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0